Kes Aminulrashid

Share

Sebenarnya isu ni dah lama(mungkin bagi  ‘kita’ tidak bagi keluarga mangsa). Tapi aku sangat terpanggil untuk menyiarkannya semula. Dan semua yang aku paparkan disini adalah apa yang pernah dibincangkan di Speedfinger Portal. Jadi aku sangat teruja untuk berkongsi pula dengan pembaca-pembaca di Bilik Kunfu.

Pertama, tajuk postingnya berbunyi. Polis tembak mati pelajar selepas kejar-mengejar.

Dan diatas adalah gambar kereta terbabit. Wahai para pembaca sekelian. Anda rasa, masih berkemungkinan lagikah  kereta tersebut diundurkan setelah terbabas dan terperesuk sebelah tayarnya(depan dan belakang) kedalam longkang? Atau ada berlakunya'tindakan tanpa pertimbangan yang profesional'?

Permulaan diskusi: SHAH ALAM - Seorang remaja lelaki disyaki penyamun mati ditembak selepas kereta dipandu suspek itu didakwa cuba merempuh anggota polis peronda di Jalan 11/2G, Seksyen 11 di sini semalam.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, dalam kejadian pada pukul 2 pagi itu, dua kereta peronda polis bersama empat anggota dikatakan bertembung dengan kereta jenis Proton Iswara Aeroback dinaiki dua lelaki yang berada dalam keadaan mencurigakan di Jalan Tarian 11/2 di sini.

"Anggota polis meminta pemandu kereta itu berhenti namun kereta itu dipecut laju menyebabkan polis melepaskan tembakan ke arah tayar kereta tersebut.

"Kereta itu kemudian terbabas di bahu jalan di Jalan Makyong," kata beliau di sini semalam.

Menurut Khalid, seorang daripada lelaki itu dapat keluar dari kereta dan melarikan diri menyebabkan dua anggota polis mengejar lelaki itu.

Dua lagi anggota polis yang cuba memeriksa keadaan kereta itu terkejut apabila mendapati kereta tersebut mengundur dan cuba melanggar polis.

    Qoute = Ro0ney : no komen bout dis..but kakak budak nih xpuas ati cz polis tembak adik die..

    Quote = AmrixX :
Adik sepupu aku keje polis sendiri cakap byk polis sesuka ati guna pistol ditempat awam.. walhal itu satu kesalahan coz walau apepun terjadi hendaklah mendapat arahan dari pihak atasan..erm.. kita bukan negara polis..

    Qoute = Anish :
ati seorang ibu maner yg boleh terima apabila anak yg di lahirkan dan di besar serta dididk dgn sempurna tup2 penjenayah huhu...erm..ntahla kesahihan pun belum ada nak sakap bdk ni penyamun so biarla kita ckp arwah jer kan. memang tak mustahil tp biarlah sahih then br kita ckp coz kena gak pk ape perasaan family arwah kalo terbaca statement kita ni kan?


    Qoute = Ono :
aku xnak komen.. tp persoalan knapa bdak ni masih bermain2 di luar sedangkan jam sudah lebih pukul 12 ? ni laporan dr sahabat yg kena tembak mati tu.
http://perisik-rakyat.com/2010/04/laporan-polis-sahabat-arwah.html

perbezaan laporan media

Dan aku tertarik pula dengan home work yang dibuat oleh Ono ni. Berkenaan dengan perbezaan cerita dari ketiga-tiga sumber besar maklumat masa kini.

Utusan : Remaja maut ditembak ketika cuba rempuh polis

SHAH ALAM 26 April - Seorang remaja lelaki, Aminulrashid Amzah (gambar) berusia 15 tahun yang disyaki penjenayah mati ditembak setelah cuba merempuh anggota polis peronda ketika mahu memberkasnya di kawasan perumahan Jalan 11/2G, Seksyen 11, di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi, remaja terbabit yang memandu kereta Proton Iswara, mati akibat terkena tembakan sementara rakannya berjaya melarikan diri.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, sebelum kejadian, dua anggota polis peronda terserempak dengan kedua-dua suspek dalam keadaan mencurigakan.

Beliau berkata, kedua- duanya kemudian diarahkan anggota polis supaya memberhentikan kereta namun mereka enggan, sebaliknya memecut laju.

Katanya, ekoran itu, dua anggota polis terbabit bertindak mengejar mereka dengan bantuan sebuah lagi kereta peronda yang dinaiki dua anggota.

"Sejurus tiba di tempat kejadian, anggota polis itu telah melepaskan tembakan ke arah tayar kereta remaja tersebut bagi memaksa mereka berhenti. Kereta itu kemudian terbabas ke bahu jalan.

"Selepas terbabas, rakan remaja itu membuka pintu kereta lalu melarikan diri dan dikejar dua anggota polis peronda," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Khalid berkata, dua lagi anggota polis peronda kemudian memeriksa keadaan remaja itu tetapi terkejut apabila suspek tiba- tiba mengundurkan kereta dan cuba merempuh anggota polis berkenaan.

"Terkejut dengan tindakan suspek untuk mempertahankan diri, anggota polis berkenaan melepaskan tembakan ke arah suspek di dalam kereta," katanya.

Harian Metro: 'Adik Bukan Penjenayah'

KLANG: “Saya tak tahu bila adik tahu bawa (memandu) kereta. Walau apa pun saya tak puas hati dengan apa yang berlaku,” kata Nor Azura Amzah, 39, kakak sulung kepada Aminulrasyid, 15, yang mati terkena tembakan ketika cuba melarikan diri daripada polis di Seksyen 11 di sini, awal pagi semalam.

Nor Azura berkata, adik bongsu daripada lapan beradik itu bukan seorang penjenayah sehingga perlu ditembak mati.

“Adik saya bukan penjenayah. Mungkin dia panik dan tak tahu apa nak buat selepas lihat rakannya lari menyebabkan dia bertindak sedemikian.

“Walaupun sukar menerima kejadian ini, ia sudah berlaku dan saya pasrah,” katanya ketika ditemui di perkarangan rumah mayat, Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini, semalam.

Aminulrasyid mati di tempat kejadian selepas terkena sedas tembakan di belakang kepalanya...

Harakah Daily: Bunuh juvana: Khalid minta polis lindungi saksi

SHAH ALAM, 27 April: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad meminta polis supaya melindungi dua saksi utama kes bunuh juvana, Aminul Rashid Hamzah, 15, yang membabitkan empat pegawai polis, pagi semalam.

"Salah seorang saksi utama adalah anak polis sendiri, saya harap pihak polis beri jaminan dia ini dilindungi," jelas beliau di Pusat Khidmat Masyarakat di Parlimen Shah Alam, di sini pagi tadi.

Beliau turut meminta polis supaya tidak melakukan sebarang inisiatif untuk mengubah laporan kedua-dua saksi terbabit supaya selari dengan dakwaan polis sebelum ini iaitu mangsa ditembak kerana suspek kumpulan samun bersenjata.

"Jangan ada usaha-usaha nak mempengaruhi saksi ini supaya ubah atau mereka-reka cerita (supaya) sealiran dengan polis," jelas beliau sambil memberitahu media bahawa beliau sendiri bertanggungjawab membawa saksi utama terbabit pergi membuat laporan polis.

"Dengan laporan yang dibuat (oleh saksi utama) semalam, memadai dan jauh lebih benar berbanding kenyataan pihak polis di beberapa media."

Dalam pada itu, beliau mempertikai tindakan polis menembak Aminul Rashid di kepala dari belakang sedangkan kereta yang mereka naiki tersebut tidak dapat dipandu dengan laju akibat tayar bocor.

Disebabkan itu, beliau mempersoal tindakan polis memukul salah seorang juvana terbabit, sebelum juvana tersebut melepaskan diri.

Beliau turut mempersoal pertimbangan polis menembak juvana yang terbabit sedangkan mereka masing-masing tidak bersenjata.

"Polis hanya boleh menembak apabila nyawa mereka sendiri terancam atau apabila nyawa orang awam terancam (sedangkan) di dalam kereta tidak ada walau sebilah senjata seperti yang didakwa polis sebelum ini," ujarnya.

Bercakap pada sidang media yang sama, Yaakub Sapari, Exco Kerajaan Selangor yang juga Adun Kota Anggerik turut menyuarakan rasa kecewa dengan insiden yang membabitkan rakyat di Dun beliau.

Dengan berlakunya peristiwa tersebut, seakan mengulangi insiden tembak rambang yang membabitkan seorang ibu tunggal, Norizan Salleh, Oktober tahun lalu.

Manakala, Monaliza Mokhtar Biro Hal Ehwal Murid PIBG Sekolah Menengah Seksyen 7 pula menganggap beberapa media yang menganggap juvana terbabit sebagai suspek kumpulan samun sebagai suatu fitnah.

Beliau turut menjelaskan bahawa keluarga mangsa serta dua saksi utama sedang membuat pertimbangan akhir untuk mengambil tindakan kepada pihak berwajib yang terbabit memutar belit bukti sebenar berhubung juvana terbabit.

Beberapa media arus perdana sejak semalam melaporkan bahawa juvana terbabit sebagai suspek ahli kumpulan samun.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar dalam satu kenyataan, dilaporkan tidak menolak kemungkinan bahawa mereka yang terbabit terlibat dalam kegiatan menyamun.

Tuntas dari tembakan di kepala yang membabitkan juvana dari Sekolah Menengah Seksyen 7, di sini tersebut, implisitnya mencalar kredibiliti Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam memelihara keselamatan rakyat dan negara.

Qoute = Matsan : izinkan aku memberi pendapat aku pulak....

dari segi kaca mata budak tu.... of coz la dah salah sebab pandu curi kete akak, tanpa lesen n etc... dahla cuak, terlanggar kete org, then kwn org 2 kejar, tjatuh plak... then sure2, cuak, cuak,cuak.. pastu plak polis kejar... huhuh... mau x mencicit lari....

dari segi kaca mata polis tu,.... dah tengok dak 2 bwk laju gle, then musti nampak @ tau pasal eksiden moto 2 (@ kengkawan dak moto 2 stil kejar kete 2), mulalah terbayang filem omputeh... terus nak jd hero... yg herannye... tayar dgn cermin belakang, dekat ke?? huhu... sndri mau pk la.. heheh....

mana pergi saksi2 lain, mcm dak2 moto 2 n etc....

moral of the story... klo nampak polis lalu je (even xtahan kite pun), berhentilah ke tepi... klo xnak kene tembak.. muhahahahahahaha.... pesanan utk polis...

Sebenarnya banyak lagi pendapat-pendapat dari forumer-forumer SP yang lain yang aku tak quote-kan disini.

Quote = wirajiwa : Sebenarnya isu ni dah lama sangat, dan dah tak dengar pun perkembangannya. Ada sesapa yang buat followup tak? Atau ada sesiapa yang ada info terbaru pasal kwes nih?

Bagi aku para wartawan di Malaysia ni pun satu. Cuma kejar berita yang sensasi dan tengah panas sahaja. (Cuma untuk kepentingan profit semata) Bukan niat diorg nih nak tolong membongkar sesuatu yang tidak patut berlaku.

Atau dah ada yang kena ugut atau apa? Mana laa tau kan. Kot ada badan2 politik yang dah campur tangan, dan tak moo bg berita ni diselongkar sampai kedasarnya. Dan semua tur akan mencalitkan arang ke Jabatan Polis Malaysia.

Harap sapa2 yang ada perkembangan terkini, sila publish. Mungkin ramai juga yang tertanya-tanya pasal ni.

Qoute = lord-e : ntah la...kalo kes babit angota keselamatan slalunya diam cam 2 ja....ssh cket nk bongkar...hohoho...kena tgu pembangkang bangkit isu nie..or pru depan..byk rahsia akan terbongkar....ketua polis pon da jd cam ahli politik...mmg xleh pakai...semua nk bekup sesama sendiri...xmao mengaku kesalahan...hancur negara kalo cam nie...sbb persepsi org kt polis da jd lain...(contoh cam polis indon(kaki paw))

Qoute = Amrix : mestilah ada laporan... Very Happy

kes nih masih lagi dalam siasatan dan pelbagai karenah polis utk mengaku tidak bersalah dalam hal nih!!

polis skg nih memaksa saksi utama yakni kawan arwah aminul supaya cam polis yg terlibat lagi dgn kawad cam..

Ape kebodoh punya polis soh wat kawad cam sedangkan org yg menembak arwah dah dikenalpasti!! sepatutnya soal siasat je ar polis pembunuh dan tanye sape suspek2 lain yg terlibat sekali!!

Kes nih silap besar ar nak kelentong rakyat coz abang saksi yakni mohd azamuddin tahu selok belok perundagn dan ayahnya seorang pegawai Polis.. Smile

gambar arwah n rakan beberapa jam sebelum mlm kejadian..erm..

Quote= Homework Amrixx:

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Kaedah siasatan polis ke atas saksi utama kes Aminulrasyid Amzah, Mohd Azamuddin Omar menimbulkan rasa tidak puas hati keluarganya.

Mohd Haafizuddin Omar, 24, abang saksi utama pagi tadi mempersoal tindakan polis mengarahkan adiknya, Azamuddin melakukan kawad cam ke atas beberapa suspek pembunuh Aminulrasyid, 15, Selasa lepas.

"Kita nak tahu, kenapa nak buat kawad cam lagi sedangkan pegawai yang menembak kawan adik saya itu sudah dikenal pasti..Menurut beliau, sepatutnya pihak berwajib boleh mengenal pasti beberapa pegawai polis lain yang terbabit dengan terus menyiasat suspek terbabit.

"Kenapa tak siasat terus dan polis sudah ada suspek bukan," tegas beliau yang juga kakitangan di Jabatan Perkhidmatan Undang-Undang, TNB.Tambahnya lagi, kaedah siasatan polis itu turut dipertikai oleh bapa kepada saksi utama sendiri, yang kebetulan seorang pegawai polis.

"Takkan dia (suspek) seorang saja terlibat, kereta polis yang kejar-mengejar pun ada dua (kereta), logikkah seorang saja yang terlibat," ujar beliau memetik kenyataan bapanya, Omar Jamaluddin.

Melihat layanan yang dialami oleh saksi utama, beliau menganggap pihak polis tidak berniat memberi keadilan hak kepada keluarga Aminulrasyid serta adiknya sendiri.

Qoute = wirajiwa:  Ingat tak pada kes sabu bernilai 2 juta ringgit yg hilanbg dari stor simpanan polis hari tur? Apa jadi pada saksi kes tur? Mati bunuh diri katanya.

Kes altantuya, dan banyak lagi kes2 lain, dan ada yang mati dalam tahanan polis. Sapa nama india tur? Dan semua saksi kes2 ni juga mati, hilang tak dapat dikesan dan mcm2 lagi. Tp yang pastinya diorg akan dihalang utk naik kemahkamah untuk jadi saksi. sEbenarnya sebab nak melindungi kepentingan-kepentingan individu penting tertentu.

Dan dalam kes ni, aku rasa perlu ada penglibatan tokoh2 politik. Tapi tidak sesuailah pergi kepada parti keadilan, sebab jabatan Polis masih dalam kuasa dan pengaruh Barisan Nasional. Nanti perkara ni akan lebih disensasikan dari sudut politik semata-mata.

Pergi kepada sayap2 Barisan Nasional, atau sayap2 UMNO. Pemuda UmNO contohnya, atau Wanita Umno. Mereka juga perlukan publisiti. Dan mereka juga 'garang' dalam sesetengah hal (pernah satu masa).Dan tidak salah rasanya gunakan sentiment tersebut untuk meraih peluang komitmen dari mereka(tokoh politik itu).

Ketepikan sementara prinsip anda dalam politik. Soal kepercayaan anda lebih kepada parti mana, itu juga tidak timbul disini. Apa yang penting adalah, penyebab kematian tersebut mendapat pengadilan yang sewajarnya terlebih dahulu. Bukan maksud aku , kita meragui ketelusan pihak 'keadilan' menghulurkan bantuan mereka. Tapi , kelihatan tidak banyak yang mereka mampu lakukan selain dari mensensasikan isu tersebut. Dan paling2, meraih perhatian dari pihak media(itu pun banyak sangat yang tak betulnya disiarkan semula)...atau menyebarkannya di blog2 peribadi. Tapi hasilnya dari sudut perundangan?, sangat minima, atau hampir tiada lansung.

Sebenarnya, jika sesuatu yang membabitkan Jabatan2 Kerajaan ini, jika tidak mendapat penglibatan dari ahli2 politik dari parti berkenaan. Entahlah, sangat tipis aku rasa kejayaan sesuatu usaha tersebut.

Seperti yang kita sedia maklum, pihak polis ini 'berkhidmat' utk memastikan rakyat sentiasa dalam keadaan jenayah yang paling minima. Mengambil tindakan yang 'cepat dan tepat'. Namun dalam setiap hal yang membabitkan perbuatan manusia tidak mungkin terlepas dari melakukan kesilapan.Dan ada kesilapan yang mencukupi dengan berberapa baris permohonan maaf. Tetapi dalam hal kesilapan 'anda' yang membabitkan kemudharatan kepada pihak lain, lebih-lebih lagi sehingga menyebabkan kematian. Hanya permohonan maaf dan rasa kesal 'anda' itu tidak memadai sama sekali.

Rasanya sudah tiba masanya pihak kerajaan membincangkan fenomena "tindakan pertugas polis diluar batasan" ini dengan lebih serius. Kerana, kelihatan rakyat semakin hilang kepercayaan kepada Jabatan Polis Negara ini.

Tidak perlukan survey secara rasmi. Korang memiliki beberapa org teman rapat.? Tanyakan kepada mereka, "siapa yang suka kepada polis?" dan siapa yang tidak suka? Aku yakin sangat, dari 10 orang, 9 orang pasti tidak suka kepada pegawai polis.

Dan bila diajukan hal yang demikian kepada angota polis, jabatan, atau pegawai2 tinggi mereka. Katanya: "kerja kami bukan untuk mencari populariti dan publisiti"

Betullah tu. Tp kalau dah jabatan tur serupa macam musuh kepada rakyat, mcm mana pula tur?

Aku cuba imbas kembali 40 tahun dahulu. (Dari cerita-cerita dari arwak nenek aku ) Pegawai polis sangat dihormati (bukan ditakuti ). Mereka sangat di alu-alukan kedalam komuniti atau aktiviti-aktivitinya. Keduri-kedara sebagainya. Tapi sekarang,?

Berapa ramai ibu bapa yang punya anak gadis, rela anak gadis mereka berkahwin dengan pegawai polis. Nak buat survey? Tak payah, bukan itu yang kita nak bincangkan kat sini. Isunya adalah. Jabatan polis tidak lagi sebuah jabatan yang disegani dan dihormati. Mereka tidak ubah seperti kumpulan-kumpulan samseng yang 'digeruni dan dibenci' masyarakat.

Jangan salah ertikan kenyataan tersebut. Itu bukan hasutan, tapi itu pendapat dan pandangan kepada fenomena ini. Pendapat dan pandangan mengenai persepsi masyarakat kepada Jabatan Polis Diraja Malaysia 40, 50 tahun dahulu dan sekarang. Ini kenyataan. Dan tidak perlu kita mengelak dari kenyataan tersebut. Baik, kita tinggalkan hal tersebut, dan berbalik kepada hal yang berkaitan.

Rasanya sudah tiba waktunya Jabatan Polis Diraja Malaysia memasang cc kamera pada tiap-tiap kereta peronda, balai-balai, dan lokap-lokap. Dan sambungan secara terus kepada pengkalan data atau ada kotak hitam dan sebagainya, seperti yang dilakukan di Amerika.

Bagi aku banyak menafaatnya. Mungkin tiada lagi kita dengar, ada polis rogol suspek sewaktu sesi soal siasat. Ini aper kes?!@! Ayuh, Kerajaan, ayuh Jabatan Polis Diraja MAlaysia. Naikkan semula kredibiliti kalian dimata rakyat. Buktikan ketelusan kalian didalam setiap perlaksanaan dasar-dasar baru.!!!Ada berani?

Add comment


Security code
Refresh